Konkurrera ut sig själva?

Sitter nu, när huvudet inte dunkar för en stund, och läser på lite om företaget vi ska göra ett arbete om i Marknadsföringen och det som förvånar mig är hur själva koncernen med dotterbolag konkurrerar ut sig själva.

Jag kan förstå företag som har dotterbolag som inriktar sig på olika marknader eller håller sig på olika nivåer exempelvis en exlusiv och en budget. Men jag kan däremot inte riktigt förstå det där med att gå in på samma marknad med olika dotterbolag. Så som Åhléns gör. De har ju Åhléns och Åhléns city där de säljer skönhet, mode, hem och media. Borde de då inte fokusera på detta då de vill ses som ett företag med hög internationell klass?

Varför då ha Kicks, Lagerhaus och myself & friends i samma bolag? Och till och med NK ett tag? Visserligen är det olika kunder som går till de olika butikerna och man kan välja att marknadsföra det på olika sätt. Men detta går ju att man inte tänker på Åhléns som någonting jämfört med det andra, för helt plötsligt förknippar man Kicks med skönhet, Lagerhaus med hem och Myself & friends med mode (Det är okänt ännu, det vet jag, men vad händer om det blir stort?)

Vad förknippar man då Åhléns med? Ett varuhus som har allt men ändå ingenting?

Kommentarer
Postat av: Therese

Intressant tanke.

Vet man vad man vill ha är Åhlens inte det första alternativet direkt. Just eftersom de har "allt" så går jag oftast dit om jag ska leta efter något jag inte hittat i andra butiker eller om jag inte exakt vet vad jag ska ha när det gäller typ presenter...

2009-02-05 @ 09:22:28
URL: http://terees.blogg.se/
Postat av: Andrea

låt mig göra ett litet inlägg.



Alla de butiker du nämnde ingår i Åhlénsgruppen. De har köpt upp Kicks för att istället konkurera sig själva så gynnar det hela rörelsen. Kicks är ledande inom skönhet och Åhléns gjorde ett smart drag som köpte upp det. Sedan som en avstickare kan jag nämna att själa Åhlénsgruppen är uppköpt i sig och ingår i en större koncern. (minns inte namnet nu såklart:P) men i den koncernen finns typ ALLA butiker och kedjor du kan tänka dig. Allt är relativt.. Btw, hur kan du inte gilla Åhléns? De ha rju så himla mycket fint! Visserligen rätt dyrt men ändå. Åhléns och Indiska rockar! :)

2009-02-05 @ 20:29:06
URL: http://juliaandreaelisabeth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0