Marilyn Monroe

Det finns vissa sminkningar som passar nästintill alla, bara man hittar rätt och gör det på ett sätt som passar en själv. En utav dessa är 50-talet à la Marilyn Monroe. Om du frågar mig så finns det nästan ingen som inte passar i detta, inte om man funnit rätt nyans av rött läppstift och fått till en eyeliner som passar ögat. Variationerna är oändliga men det finns en grund att gå efter, den som är precis som bilden nedan.

  1. Börja med att lägga foundation och pudra på denna, helst med ett genomskinligt puder och var noga kring ögonen. Detta för att det senare inte ska bli några ränder och för att skuggor ska fastna bättre.
  2. Därefter fyller du i ögonbrynen, här är det ganska så breda och perfekta bryn som är tanken, detta kan du enklast göra med en passande ögonskugga och en fuktig snedskuren pensel. Eller en ögonbrynspenna om du föredrar detta.
  3. När du ska måla ögonen börjar du med en ljus skugga över ögonlocket, gärna vit eller ljusbeige. Tänk på att inga hårda kanter ska synas.
  4. Sedan tar du en lite mörkare, nästan lite skuggfärgad ögonskugga, så som gråbeige, ljusbrun eller liknade och lägger i globlinjen, väldigt svagt. Det ska snarare se ut som att det är en naturlig skugga som ligger där.
  5. Nu är vi framme vid den karaktäristiska eyelinern, den ska ligga hela vägen från innerkanten på ögat och ut, och ska avslutas med en liten "vinge". Skillnaden mellan denna eyeliner och en vanlig är att den gradvis blir tjockare ju längre ut den kommer, man kan se det som att den ska vara tjockast mitt på ögat och sedan behålla denna tjockhet hela vägen ut för att snabbt tunnat ut i vingen.
  6. Rougen som används är en naturlig rouge, ljus och gärna i en rosa ton.
  7. Läppstiftet är i en klarröd färg, använd en läppenna i en närliggande färg för att sedan fixera med puder, borsta bort överflödigt och fyll sedan i läpparna med läppstiftet. Gärna med pensel för att få de där perfekta konturerna. Avsluta med ett glans om du vill.
  8. Sist, och faktiskt även minst är mouchen som kan målas dit med hjälp av kajal, antingen vid kindäpplet eller vid smilgropen beroende på vart du själv anser den passa.
Som du ser är det en hel del moment, och kan varieras för att få alla att känns sig bekväma i detta. För den som inte ännu trivs i rött läppstift kan variera färgen, kanske istället använda sig utav ett rött läppglans. Ögonbrynen behöver inte fyllas i om det är ett problem, trots att jag själv anser att det är det som sätter karaktären på ett ansikte. Eyelinern kan på de med små ögon göras tunnare, och har man inte passande skuggor kan man ta andra färger, eller faktiskt skippa dem.

Detta blev ett ganska långt inlägg, men hoppas någon av er kan få nytta av denna. Och är det någonting ni undrar över, eller vill se ur man gör är det bara att hojta. Frida, jag vet att jag lovade den där rosa, men jag minns inte hur jag gjorde, stressade lite och kladdade bara. Men ska försöka få fram en video över en liknande, några månader senare ;)

Kommentarer
Postat av: skinny

hehe ja väldigt lätt hänt du!, men jag får göra de :)

2010-03-17 @ 12:33:01
URL: http://skinnny.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Tack så mycket :)

2010-03-17 @ 12:33:54
URL: http://mathildahell.bubbleroom.se
Postat av: Sara - bli veckans blogg hos mig!

50-tals sminkningar är så jäkla snygga!

Måste träna, träna Träna på att lägga den där eyelinern!



Svar:

Med mig är det ganska bra!

vad händer idag då?

Kram

2010-03-17 @ 13:54:30
URL: http://rizzy.blogg.se/
Postat av: Sara - bli veckans blogg hos mig!

Svar:

Är det "extern" eyeliner pensel som gäller?



Nej inte så mycket faktiskt, ska väl försöka plugga lite senare =)

kram

2010-03-17 @ 14:01:14
URL: http://rizzy.blogg.se/
Postat av: Carro

Jaa! Gå med gå med! :D

2010-03-17 @ 15:33:05
URL: http://carolinesundstrom.blogg.se/
Postat av: Cecilia, Kär-smycken!

Sv: Vad dansar du? Jag älskar dans!

Jag har varit på konferens idag och fram till sovdags ska jag blogga och surfa.



Sköt om dig och ha en galet tokrolig kväll!

2010-03-17 @ 17:37:39
URL: http://karsmycken.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skit kul att läsa sånna här sminktips. mer sånna :)

2010-03-17 @ 20:05:41
Postat av: Elin

Haha. :) Varför kan inte ha den då? :P

2010-03-17 @ 20:21:20
URL: http://distinguish.blogg.se/
Postat av: Elin

Jaha, ja det var ju inte så lätt att göra något åt det :P Synd att det var onesize då!

2010-03-17 @ 21:18:14
URL: http://distinguish.blogg.se/
Postat av: moa

Asbra tips! :D, jag tycker det är riktigt lurigt att lägga på eyeliner, behöver mycket övning känns det som, eller en talang :P men övning ger ju färdighet (Y) Jag tycker det är skitläskigt att ha markerade läppar, men riktigt snyggt när man ser andra :D Jag e lite feg ibland :P

2010-03-17 @ 22:13:22
URL: http://tjugosjundenovember.blogg.se/
Postat av: Cecilia, Kär-smycken!

Sv: Jag dansar magdans och frigörande dans.



Sköt om dig och he en tokhärlig dag!

2010-03-18 @ 09:27:10
URL: http://karsmycken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0